Matbloggstoppen
De här blev otroligt goda!!
 
Du behöver dumplingdeg eller wontonplattor. Finns i asiatiska mataffärer. Jag köpte frysta runda. De måste tina först, men ta inte ut dem ur förpackningen, för de torkar snabbt.
 
Ingredienser i fyllningen
  • 2 kycklingfiléer 
  • 1,5 tsk salt 
  • 2 vitlöksklyftor 
  • 5cm citrongräs 
  • 1 msk sesamolja 
  • 0.5 röd chili

  • 200 g skalade räkor 
  • 5 cm purjolök 
Använd matberedare

Skär kycklingen i mindre bitar,liksom chili och vitlök. Lägg i skålen och använd kniven.
 
Banka på citrongräset (med knivskaftet brukar funka bra) tills fibrerna är separerade. Skär småttsmått, och lägg i bunken med salt och sesamolja.
 
Kör snabba intervaller tills det är en grovhackad färs.
 
Hacka räkor och strimla purjon och blanda i. Kör matberedaren bara några sekunder tills det blandats.
 
Dela försiktigt degplattorna. Lägg en matsked fyllning i mitten. (Jag gjorde en åt gången och lät de andra vara kvar i förpackningen.)
Fukta kanterna med vatten och kläm ihop.
Jag valde att göra halvmånar som jag sedan virade runt fingret och fäste samman, ungefär som stora tortellini.
 
 
 
Det är ganska pyssligt.
 
 
Sedan ångkokade jag dem i 7-8 minuter.
Man kan ha en sån här ångkokningsinsats i woken eller en kastrull, eller av bambu.
Kan tänka mig att det blir gott att koka dem också, om man inte har någon ångkokningsapparatur.
 
Jag valde att krydda mitt kokvatten med soja, citrongräs och fisksås.
 
Dippsåsen är en kryddig sötsur sås.
 
Ingredienser dippsås:
 
  • 3 cm purjolök 
  • 3 cm riven färsk ingefära 
  • 2 vitlöksklyftor
  • 1 röd spansk peppar  
  • 3/4 dl risvinäger 
  • 3 msk råsocker farin eller muscovado.
  • 1/2 tsk maizena
  • 1 tsk vatten 
  • lite salt 

Blanda allt i en liten kastrull.
 
Koka upp,så att det tjocknar lite.
 
Sila av.
 
Doppa och njut!!
 
 
 
Man kan också blanda ljus soja med lite lite sesamolja och sesamfrön till en dippsås. 
 
 
Jag fick en del fyllning över.
Då gjorde jag en soppa på kycklingfond, purjolök, vitlök, chili, fisksås, ostronsås och soja.
Jag gjorde små bollar av smeten och kokade i buljongen. Också väldigt gott!!
 
 
 

Kommentera

Publiceras ej
Matbloggstoppen