Matbloggstoppen
 
 
Det här inlägget publicerades 2009, och nu återanvänder jag det med några små förändringar.
 
Den här pajen lärde jag mig av min vän Sofi för många år sen. Jag gillar normalt inte spenat, men med vitlök, grädde och massa ost är det kanongott. Har serverat den på 2 förskolor och den är en hit bland barnen!

Till den vill jag (måste jag) ha "isbergssallad klassico", dvs vanlig svenssonsallad med isberg, gurka och tomat.


Jag gör en Latmajas pajdeg ur Annas mat fast 1,5 sats som är:

  • 150 g margarin eller smör
  • 3,75 dl vetemjöl
  • 1,5 kryddmått bakpulver
  • 1,5 kryddmått salt.
Smält margarinet i micron (typ 2 minuter) och häll över de torra ingredienserna. Arbeta ihop degen snabbt.
Tryck ut i en pajform och nagga (pricka) med en gaffel.

 
 

Förgrädda i 225 grader 10 minuter.

Spenatpajen

  • 2 påsar babyspenat (eller hackad frusen)
  • 3 vitlöksklyftor, rivna
  • 1 gul lök, hackad
  • 2,5 dl grädde av valfri sort beroende på hur fett man vill ha det. Jag kör kaffegrädde eller matlagningsgrädde
  • 2 ägg
  • 2-3 dl riven ost, gärna smakrik typ prästost
  • lite salt, peppar och färskriven muskot
  • lite matfett, olja, smör eller margarin

  • Rensad rökt lax
Bryn lök och vitlök lite lätt i lite matfett. Lägg i spenat och låt fräsa en stund. Lägg i laxen och rör ihop.
Vispa ihop äggen med grädden och salt och peppar, och sedan osten.
Bottna pajskalet med spenat och laxröran,och häll äggstanningen ovanpå.
Grädda i ugnen 1175 grader i 45minuter.
 
 
 
 

Kommentera

Publiceras ej
Matbloggstoppen