Matbloggstoppen
Jag har kollat runt och tagit inspiration lite här och där. Kryddblandningen är min egen. Ingenstans har jag sett både pomerans och kryddnejlika.
Har bara provsmakat lite på degen, men det smakade jättebra (Supergott!!)
Degen ska vila över natten (minst) i kylen.
 
Det här behövs:
 
I en kastrull:
  • 150 g smör
  • 1dl mörkt muscovadosocker eller farin
  • 1,5dl sirap
  • 1,5 dl socker
  • 1,5 dl grädde
Smält samman.
 
Blanda i en degbunke:
  • 9 dl vetemjöl
  • 1 msk kanel
  • 1 msk mald ingefära
  • 1 msk mald kardemumma
  • 1 msk malda pomeransskal
  • 0,5 msk mald kryddnejlika
  • 1 tsk salt
  • 2 tsk bikarbonat (min tog slut så jag tog hälften bakpulver)
Blanda de torra ingredienserna.
Häll över det smälta och rör ihop till en deg. Låt svalna något och lägg svalt i en plastpåse över natten.
 
Denna deg ska hålla i veckor sägs det, fast det är grädde i. Jag är något tveksam till "veckor" men säkert en vecka iallafall.
 
 

Kommentera

Publiceras ej
Matbloggstoppen