Matbloggstoppen
Det är så härligt med en stor frysbox, man blir överraskad varje gång man dyker ner där. Borde egentligen inte behöva köpa mer mat detta året. :-)
Nu hittade jag några fina bitar oxfilé, och blev innerligt sugen på en traditionell middag med hemslagen bea och någon god potatisvariant.
Eftersom det inte var så länge sen vi åt potatisgratäng, så bestämde jag mig för Hasselbackpotatis.
 

 
Bearnaisesås
 
 


Ingredienser:
 
Ta fram allt så det blir rumstempererat. Smält smöret i micron först så det hinner svalna. Knäck äggulorna i en hög vispskål, och spara vitorna till en god Pavlova
  • 2 schalottenlök
  • 1 msk vitvinsvinäger
  • 1 msk pressad lime
  • 8 vitpepparkorn
  • 0,5 dl vatten
Koka ihop detta till halva mängden, reducera på kockspråk.
Sila av.
Häll över i skålen med
  • 3 äggulor
Mixa med stavmixer.
Medan man fortsätter mixa så häller man på det smälta smöret i en tunn stråle.
Min sås kändes fortfarande för tunn, så jag tillsatte en halv dl rapsolja och då tjocknade den fint.
  • 200 gram helst riktigt smör
  • 0,5 dl rapsolja
  • dragon (torkad eller färsk, dosera efter smak)
  • persilja
  • (tabasco)
  • salt
Jag älskar den här såsen. Ja visst den är fet som få, men man behöver inte mycket.
Den passar till kött, "pommes alltmöjligt", grönsaker.
Blandad med pepparrot är den god till fläskkorv.
Blandad med dill istället är den perfekt i räkcocktail eller till lax.
 
 
 

Den här gången lagade jag
 
 
Hasselbackpotatis och stekt oxfilé
 
Ta fram köttet så att det hinner få rumstemperatur. Badda av det med hushållspapper.
 
Beräkna 3-4 potatisar/portion.
Skär tunna skivor i potatisen, men inte ända ner. Bäst och enklast är om man lägger potatisen i en sked och skär snitten. Då når inte kniven ända igenom.
Lägg dem tätt i en ugnsform och pensla smält smör över och salta lite grand.
In i ugnen på 175-200 grader. Det lägre gradantalet om man har varmsluftsugn.
Låt stå i 20-25 minuter. Pensla ett par gånger med smöret.
Sänk värmen 25 grader och strö över ströbröd. Låt stå i ugnen ytterligare 10 minuter.
 
Steka köttet
 
Här känner jag mig ganska osäker och är rädd för att göra köttet segt. Så alla tips emottages tacksamt.
 
Stekpannan var het, med smör och olivolja.
När det tystnat i pannan lade jag i köttbitarna och stekt 3-4minuterpå varje sida. 
Jag lade över på ett fat och täckte med folie. Det fick vila nästan 10 minuter.
Köttet blev mört och gott och mediumstekt.
 

 
Nånjäklagrönsak måste vi ju ha ;-)
 
Halverade cocktailtomater.
Strödde över lite farinsocker, salt, peppar och lite lite olivolja.
Detta få gå med potatisen (i en egen form) i typ 20 minuter. Hackad (smulad) persilja på toppen.
 
Annars är ju broccoli och bea "a match made in heaven..."
 
 

 



Kommentera

Publiceras ej
Matbloggstoppen