Matbloggstoppen
Couscous är så enkelt att laga, och går fort. Ett bra komplement till pasta och ris och passar faktiskt till det mesta.
Ska det serveras till något neutralare så tycker jag man ska hotta upp couscousen med kryddor och grönsaker.
 
Grundrecept:
 
2 dl couscous
3 dl vatten
en nypa salt
2 msk olivolja
2 rivna vitlöksklyftor
Harissa (Kryddblandning)
 
en klick smör
 
Hetta upp oljan och fräs vitlök och harissa.
Häll på grynen och låt dem fräsa lite också.
Tag 3 dl vatten, gärna från vattenkokaren och häll på och rör om. Salta.
Lägg på locket och stäng plattan men låt kastrullen stå kvar. Efter 3-4 minuter fluffa uppmed en gaffel och lägg i en smörklick.
 
Detär gott som det är, men jag gillar stekt couscous.
 
Man kan ha lite vad man vill och har hemma i den här rätten.
Idag hade jag:
 
röd lök skuren i båtar
kalamataoliver, urkärnade
soltorkade tomater i små bitar
 
Detta steks en liten stund på hög värme.
Häll över couscousen och låt få färg.
Sist hade jag halverade körsbärstomater och grön paprika.
 
Och som i det mesta jag lagar, så hade jag en liten skvätt balsamvinäger, men det är heeelt valfritt.
 
Till lunch räcker detta som ensamrätt, men till middag serverar jag med stekt kycklingfilé eller varför inte quorn.
 
 
Smaklig spis!
 
När jag var i Tunisien blev jag inspirerad att göra en tomatsås med morötter och potatis till couscousen. Då låter jag den vara "naturell".
Recept på denna sås kommer nog så småningom.
 
 Till middag blir det ovan nämnda couscous med panerad stekt kyckling.
 
Strimla kycklingfilé, och låt marinera i ljus soja och limejuice.
Vänd i ströbröd kryddat med harissa och malen koriander.
Stek på hög värme och blanda med couscousen.
Mmmm.
..

1 kommentarer

Elin

21 Nov 2013 14:56

Gott!

Kommentera

Publiceras ej
Matbloggstoppen