Matbloggstoppen
Jag ska laga gryta med fransyska till middag, och kokar buljong på de bitar jag skär bort.
Detta blir en värmande och god soppa.
 
Ingredienser i buljongen:
 
Köttrester (Jag skär ganska generöst då jag ska göra buljong)
2 klyftor Vitlök
1 Röd chili
1 tsk Sambal Olek, beror på hur starka man vill ha det.
2 cm Ingefära
1 Lime
2 msk Ljus soja
1 tsk Fisksås
1 msk Rapsolja
1 tsk Sesamolja
 2-3 dl Vatten
 
 
 
 
Jag hackar chili, vitlök, ingefära och fräser i oljan.
Jag lägger i köttrenset ochlåter det få lite färg, vilket ger godsmak.
Häll på vatten ochpressa lime. Man får ut mest möjligt om man tar en gaffel och "rotar runt".
 
Låt buljongen koka ett par timmar och sila sedan av den.
Man kan skumma av den om man vill ha en klarare buljong.
 
 
 
 
Till soppan fräser man först:
 
5 cm strimladpurjolök
1 slantad morot
Sockerärtor.
 
Häll över buljongen och lägg i 
3-4 nystan bandnudlar.
en nypa socker, idag blev det muscovadosocker.
Koka till nudlarna är klara.
 
P.S
Man ska inte vara glupsk, då kan man bränna sig som fan och få blåsor i munnen... 
 
 
 

Kommentera

Publiceras ej
Matbloggstoppen