Matbloggstoppen
Chili är en rätt med lika många variationer som livet har dagar.
Nu lagade jag med korv som bas.
Jag hade ovanligt lite grönsaker i, det är väldigt gott med riven morot och rotselleri, och paprika.
Paprikan ska inte koka med så länge, bara sista minuterna.
 
Basen till dagens chili är:
  • 3 bratwurst (eller annan god korv)
  • 1 paket bacon
  • 150 g köttfärs
  • 2 burkar tomater, idag en krossad och en hel.
  • 2 burkar bönor man gillar. Idag 1 blandad och 1 stora vita.
  • 1 stor gul lök
  • 3-4 klyftor vitlök
  • 1-2 röd chili
  • balsamvinäger
  • honung
  • Spiskummin
  • persilja
  • paprikapulver,gärna rökt.
Chili är perfekt att laga i järngryta, och ska puttra länge länge länge...
 
Hetta upp grytan med olivolja och fräs lök köttfärs bacon och korv.
Häll i en skvätt balsamico och krossade tomaterna samt kryddor.
 
Detta ska nu puttra under lock länge länge.
 
Bönorna sköljer jag av och låter rinna av i en sil. De får gå med sista 20-30 minuterna.
 
Allra sista stunden lägger jag i de grönsaker som jag vill fortfarande ska vara al dente.
 
lånad bild från Arla
 
Godast är att servera med hemlagat bröd, men köpesbröd skall icke föraktas.
Är man många är det bra att servera med ris till, det mättar fler. Jag väljer då basmatiris.Eller varför inte couscous eller pasta.
 
Jag har ibland andra smaksättare i min chili, som sagt den varierar ständigt. Har sett recept med kaffe, vilket låter spännande och ska prövas.
 
Man ska inte vara rädd att prova olika smaksättare och ingredienser. Visst det kan bli mindre gott, men går oftast att äta ändå, men då har man lärt sig...
 
 
 

Kommentera

Publiceras ej
Matbloggstoppen