Matbloggstoppen
Den här varma morotssalladen hittade jag grunden till i en otroligt fin bok om mat och kultur i Orienten.
Jag har bara modifierat den lite.
.
 
Ingredienser:
 
2-3 morötter i stavar
2-3 Hackade vitlöksklyftor
0,5-1 röd chilifrukt.
0,5 tsk tamarind
1 Lime (saften och zest)
1-2 msk socker
salt
Paprikapulver
Basilika
Persilja
Olivolja
 
Jag har svårt att skriva exakta mängder på kryddorna. Smaka smaka smaka, är det viktigaste tycker jag.
 
Hetta upp olja i en stekpanna och fräs morotsstavarna med vitlöken och chilin.
Pressa över limen.
Blanda i tamarind, kryddor och en liten skvätt vatten och låt puttra 10 minuter.
 
Passar som tillbehör till det mesta.
 
(Hu vilken suddig bild)
 
 
 
 
Idag blir det baconlindad kycklingfile och potatisgratäng.
 
Skär "fingrar" av kycklingfilé och linda i bacon.
Tips!
Jag micrar baconet kort för att lättare separera skivorna
Stek och låt rinna av på hushållspapper om du vill ha det mindre fett.
 
 
 
 
 
Potatisgratäng
Skivad potatis
Vitlök hackad
Lök hackad
Grädde (Varfri fetthalt. Går jättebra med kaffegrädde.)
Salt och peppar
Riven ost
 
Eller...
 
 
En påse färdig gratäng är förvånansvärtgott det också så här till vardags.
 
 
 
 
;-)
 
 
 
Tillägg:
Idag provade jag Lidls gratäng, och fast jag normalt är en förespråkare av att handla där, så var gratängen ingen höjdare alls. Minuspoäng!
 
 
 

Kommentera

Publiceras ej
Matbloggstoppen